Ми все частіше, і
досить справедливо, говоримо про занепад української системи освіти, її
неефективність та відверту непристосованість до потреб часу, самого споживача –
учня чи студента. Проте, зазвичай, не здатні правильно визначити вектор та
стратегію її реформування, а всі розмови про це, як правило, закінчуються
щонайбільше кадровими перестановками в освітянських інституціях, що ніяк не
змінює суті й не вирішує головної проблеми.
Насамперед, маємо
визначитися – що ми хочемо мати, не наздоганяючи когось, а випереджаючи? Чи
воліємо побудувати якісну та компетентністну систему освіти з
високопрофесійними кадрам, чи намагатися й далі констатувати її регресивність?
Сутність понять
Перш ніж починати
будь-які практичні кроки слід визначитися з понятійним апаратом, з’ясувати, що
містять в собі терміни «компетенція»
і «компетентність»; розглянути можливість застосування компетентісного підходу в
українській середній школі; подивитися на компетенції, як важливу складову цільового
управління (проведення атестації педагогів, розвитку школярів, формування
програм розвитку і т.д). Бо цілі можуть досягати лише ті, хто вміє їх чітко
визначати та володіє компетенціями на рівні щонайменше необхідного стандарту.
В освітній галузі й низці відкритих джерел зустрічається переважно термін
«компетентності», що, правду кажучи, свідчить про нерозуміння компетентісного
підходу як базового інструменту оцінки професійних якостей. Лише в роботах А.В.Хуторського починає
вживатися термін компетенція – наперед задана соціальна вимога (норма)
до освітньої підготовки учня, необхідної для його якісної продуктивної
діяльності; і компетентність – володіння учня відповідною компетенцією або
інакше – особистісна якість учня, що вже відбулась, і мінімальний досвід
діяльності у заданій сфері.
У повсякденному житті можна частіше зустрітися з таким поширеним
визначенням компетенції – як область відповідальності і повноважень, або
інакше – проінформованість, обізнаність, авторитетність.
А що ж застосовується у всьому цивілізованому світі? Як бізнес-практик і
менеджер із персоналу з багаторічним стажем, наведу найбільш поширену і
коректну характеристику дефініції «компетенція» – особистісні
якості, знання, уміння й навички, необхідні для успішного виконання певної
роботи, а також готовність і здатність регулярно демонструвати визначену
складову поводження, очікуваного організацією, та необхідну для досягнення
цілей.
В свою чергу, «компетентність»
трактується як рівень володіння тією чи іншою компетенцією.
Необхідно також пам’ятати – компетентність і здібності не одне й те
саме. Здібності більше пов'язані з природженими властивостями, а компетентність можна розвивати за рахунок
правильного розвитку і підтримки.
Отже, не так важливо про яку конкретно галузь ми говоримо, бо
компетенціями повинен володіти фахівець у будь-якій галузі: політиці,
громадській діяльності чи пак на кухні, в сімейному житті тощо. Але для освіти
– це має особливе значення, оскільки ця робота пов’язана з плеканням молоді,
цілих поколінь. Проте у нас практично повністю відсутні усталений понятійний
апарат, опис компетенцій і, тим самим, стандарти оцінки компетенцій!
Як оцінювати?
Найбільш часто у
світі застосовується критеріальний підхід до компетентності за п’ятирівневою
шкалою (Табл. 1). Ми маємо знати, які саме компетенції і який їх рівень потрібні
людині, для того, щоб вона виконувала на належному рівні певну роботу, і її оцінювали
за чітко визначеними критеріями, а не довільно – подобається чи не подобається,
такий чи не такий, і чи може вона розвиватися (людина може мати низьку компетенцію,
але розвивати її).
Відповідно до
цього серед педагогів має бути запроваджена атестація, що базується саме на
рівні розвитку компетенцій та результативності, виходячи з чітко сформованих цілей.
Окрім того при оцінюванні повинен застосовуватися метод 360° (метод суб’єктивного об’єктивізму) – людина оцінює сама
себе, її оцінюють колеги, керівники, та ті, кому вона має приносити результат
(Рис. 1.).
Табл. 1. Критеріальний підхід
до компетентності
Оцінка
|
Підходи
|
|||
5
{+2; 12}
|
компетентність, що
транслюється
|
Лідерський
рівень
|
відмінний рівень, набагато
вищий очікуваного компанією
|
Рівень майстерності.
Якість яскраво виражена, навички розвинуті і виконуються автоматично
|
4
{+1; 10}
|
висока компетентність
|
Сильний
рівень
|
хороший рівень, трохи вище
необхідного
|
Якість виражена і може
бути розвинута самостійно, добре розвинуті вміння
|
3
{0; 7}
|
компетентність
|
Базовий
рівень
|
на очікуваному від
співробітника рівні
|
Якість проявляється в
типових ситуаціях і може бути розвинута самостійно чи при відповідній
підготовці, вміння розвинуті задовільно
|
2
{-1;4}
|
компетентність, що
формується
|
Рівень
розуміння
|
нижче потрібного
|
Якість проявляється не
систематично і потребує розвитку, вміння погано сформовані, необхідна відповідна
підготовка, відсутність практичних вмінь, пов'язаних з даним видом діяльності
|
1
{-2;2}
|
некомпетентність
|
Негативний
рівень
|
неприйнятний прояв
компетенції (незадовільна оцінка)
|
Якість не проявляється
зовсім, відсутність практичних вмінь, великі труднощі в їх засвоєнні
|
Переваги такого оцінювання на основі
компетенцій очевидні:
·
прозорість
(відкритість);
·
суб’єктивний
об’єктивізм;
·
вмотивований, кваліфікований, цілеорієнтований вчитель;
·
учень, підготовлений до життя;
·
особистісний розвиток і досягнення цілей – основа визнання
заслуг і формування винагороди.
Все інше від
лукавого! Якщо немає певної системи оцінки, то визнати заслуги буде неможливо,
а оцінювання відбуватиметься вкрай однобоко.
Шляхи вирішення проблеми
На превеликий
жаль, сьогодні українці,за рідким виключенням,
малокомпетентні у всьому: в економіці, політиці, природничій діяльності,
культурі діалогу, організаційній культурі. Кілька років тому було проведено опитування
серед студентів чи вміють вони складати план роботи – основу основ. Але ж
молоді люди у більшості своїй не спроможні були зробити цього! То про що ще
далі можна говорити!? Невміння планувати, ставити цілі, неусвідомлення чого
хочемо від життя – просто прирікає на загибель.
Разом з тим, не
варто впадати у песимізм! В Україні є достатньо фахівців, які використовують
компетентістний підхід і завдяки йому досягнули значного розвитку своїх
організацій. Вони також знають, як завдяки цьому підходу, організувати
правильне навчання й які якості особистості потрібно розвивати, щоб вона стала
людиною. Це є підмурком всього!
СОГ «Демократична
Київщина», як і ряд інших громадських організацій регіону, фахових менеджерів
та бізнесменів готові долучатися до реформування освіти, починаючи з пілотного
проекту «Впровадження компетентісного підходу у школах Приірпіння» та його
подальшим поширенням на всеукраїнському рівні. Вони готові це роботи без
коштів, ба більше – інвестувати власні заощадження, аби виробити спільну
стратегію, підтримати достойних педагогів, які не лише проводять уроки, а й
вкладають себе повністю у виховання дітей.
На мою думку, на
даний момент вкрай необхідним є
формування компетенцій вчителя. Це реальний, один з найбільш вагомих
чинників оптимізації системи шкільної освіти, який потрібно запроваджувати вже
сьогодні.
Маємо нині
прекрасний шанс для створення чітких і прозорих критеріїв виявлення СПРАВЖНІХ ВЧИТЕЛІВ, а заразом
закладання нової системи оцінки та винагородження якісної та сумлінної
праці!
Немає коментарів:
Дописати коментар